Šī gada 20. februārī norisinājās eTwinning vebinārs “Līdzdalība pirmsskolā: eTwinning Skolu pieredze Ekoskolu tīklā”, kurs laikā dalībnieki iepazinās ar iedvesmojošiem piemēriem, kā pirmsskolas izglītības iestādes veiksmīgi apvieno eTwinning un Ekoskolu programmas, lai caur dabas un ilgtspējas tēmām veicinātu bērnu pilsoniskās līdzdalības prasmes.
Mazie vides sargi: pilsoniskās līdzdalības mācīšana caur ekoloģijas un vides ilgtspējas tēmām
Bērni pirmsskolā aktīvi iesaistās vides izpētē, izsaka savas idejas un ietekmē vietējo kopienu. Pateicoties eTwinning un Ekoskolu programmām, pirmsskolas pedagogi mērķtiecīgi veicina bērnu pilsonisko līdzdalību, ļaujot viņiem piedalīties lēmumu pieņemšanā un īstenot ilgtspējīgas iniciatīvas. Latvijas pirmsskolās bērni veido Ekopadomes, organizē vides novērtējumus un sadarbojas ar pašvaldībām, lai risinātu vides problēmas. Šie piemēri parāda, kā pirmsskolas vecuma bērni jau šodien kļūst par aktīviem sabiedrības locekļiem.
Alūksnes “Sprīdītis” – bērni vada Ekopadomi un pēta vidi
Alūksnes pirmsskolas izglītības iestādē "Sprīdītis" darbojas Mazā Ekopadome “Zaļie asniņi”. Bērni ne tikai mācās par vidi, bet arī iesaistās tās uzlabošanā. Viņi:
- veic vides auditus, pētot atkritumu šķirošanas paradumus un enerģijas patēriņu;
- organizē Rīcības dienas, lai veicinātu sabiedrības izpratni par vides jautājumiem;
- izstrādā vides kodeksus, kas nosaka, kā pirmsskolā taupīt resursus un veidot zaļāku ikdienu.
Interesants piemērs ir bērnu veiktais pētījums par logu un durvju blīvumu iestādē – rezultāti tika prezentēti vecākiem un ēku apsaimniekotājiem, lai veicinātu energoefektivitāti.
Jūrmalas “Zvaniņš” – bērni kā aktīvi kopienas locekļi
Jūrmalas PII “Zvaniņš” pedagogi rosina bērnus būt ne tikai vides aktīvistiem, bet arī sabiedrības informētājiem. “Zvaniņa” bērni:
- organizē vides izpētes pastaigas, kurās bērni pēta dzīvotnes un ekosistēmas;
- piedalās starptautiskos eTwinning projektos, sadarbojoties ar citām skolām Eiropā;
- veido viktorīnas un spēles, kas palīdz apgūt vides aizsardzības principus.
Bērni arī praktiski pielieto savas zināšanas – Rīcības dienu laikā viņi sagatavoja plakātu ar saukli "Mežs nav tikai mums, tas ir mājas visai dzīvai radībai!" un dāvināja priežu stādu Jūrmalas Jaunatnes iniciatīvu centram, kura parks bija cietis vētrā.
Priekuļu “Mežmaliņa” – no invazīvajiem augiem līdz pašvaldībai
Priekuļu PII “Mežmaliņa” pierāda, ka arī pirmsskolēni var risināt reālus vides jautājumus. Viņu pieredze rāda, kā bērni var kļūt par vietējās kopienas pārmaiņu veidotājiem. Mazās Ekopadomes bērni pētīja invazīvos augus, kartēja to izplatību un izstrādāja priekšlikumus to apkarošanai. Viņi devās uz pašvaldību, lai prezentētu savus secinājumus un ierosinājumus. Šī iniciatīva ne tikai palīdzēja bērniem attīstīt kritisko domāšanu, bet arī parādīja, ka viņu balss ir svarīga sabiedrības attīstībā.
Kā izmantot šos piemērus savā darbā?
Ja vēlies uzzināt vairāk par to, kā praktiski veicināt bērnu pilsonisko līdzdalību un apvienot to ar ilgtspējīgu domāšanu, noskaties eTwinning vebināra “Līdzdalība pirmsskolā: eTwinning Skolu pieredze Ekoskolu tīklā” ierakstu un apskati sagatavotās prezentācijas.
- K. Bernānes prezentācija (0:00-18:18)
- I. Veidmanes prezentācija (18:13-32:07)
- D. Hollas prezentācija (32:07-1:01:24)
Aktuālie eTwinning pasākumi pirmsskolas mēneša laikā
Ja vēlies turpināt iesaistīties eTwinning, piesakies dalībai pirmsskolas mēneša pasākumos vai noskaties ierakstus no jau notikušajiem vebināriem!
Vebinārs “Līdzdalība pirmsskolā: ilgtspējas mērķi un demokrātija pirmsskolā”
Norises laiks: 2025. gada 6. martā plkst. 17.00-18.30
Vada: Elīna Bērziņa (UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas Izglītības sektora vadītāja) un Liene Dreimane (pieredzējusi pedagoģe, kas specializējusies līdzdalības un sadarbības prasmju attīstīšanā, īpaši sociālajā un pilsoniskajā izglītībā)
Vebinārs “Līdzdalība pirmsskolā: eTwinning Skolu pieredze Ekoskolu tīklā”
Vebināru vadīja Ekoskolu programmas vadītājs Daniels Trukšāns.
Vebinārā pedagogi iepazinās ar efektīvām metodēm, kas palīdz bērniem izprast līdzdalības nozīmi, attīstīt empātiju un veicināt atbildību pret vidi un sabiedrību.